Urząd Ochrony Danych Osobowych
Do chronienia danych osobowych obywateli i wszystkich innych osób przebywających na terenie Polski powołano specjalny urząd. To właśnie do niego zgłasza się skargi związane z łamaniem przepisów RODO. W niektórych sytuacjach trzeba też zarejestrować monitoring w nadzorowanym przez państwo systemie. Celem takiego rozwiązania jest upewnienie się, że regulacje prawne są przestrzegane i nie dochodzi do nadużyć wynikających z nielegalnego przetwarzania zebranych materiałów. Monitorowanie posesji prywatnej lub zakładu pracy jest legalne, ale jeśli spełni się kilka warunków. Warto wiedzieć, jak zarejestrować monitoring w GIODO i kiedy należy to zrobić. Najlepiej rozpocząć od zapoznania się z działalnością Urzędu Ochrony Danych Osobowych i aktualnymi przepisami prawnymi dla indywidualnych użytkowników systemów do monitorowania i firm montujących kamery w swoim zakładzie pracy.
Przepisy GIODO — monitoring prywatny
W ostatnim czasie zmieniło się nieco nazewnictwo organu odpowiedzialnego za ochronę danych osobowych. Obecnie Generalny Inspektor jest Prezesem. Przepisy GIODO pozostały jednak takie same. Sam fakt montażu monitoringu do użytku prywatnego nie wymaga zgłoszenia. Każdy może zainstalować kamery na swojej działce, w mieszkaniu lub domu. Należy jedynie upewnić się, że urządzenia nie nagrywają terenu należącego do sąsiadów i nie naruszają ich godności oraz prywatności. Nowoczesne zestawy do monitorowania posesji (https://zabezpieczeniapoznan.pl/zestawy-do-monitoringu-c-313_194.html) mają praktyczne funkcje, takie jak maskowanie wskazanych przez użytkownika obszarów, co ułatwia przestrzeganie przepisów prawnych. Właściciel kamer musi też sprecyzować cel ich instalacji. Akceptowalnym uzasadnieniem jest chęć ochrony przed włamaniami, wandalizmem lub wprowadzenie rozwiązań Smart Dom, które ułatwiają codzienne życie.
Nieco inaczej wygląda sytuacja gdy faktycznie dojdzie do popełnienia przestępstwa, a materiały dowodowe zostaną nagrane na kamerze. Wówczas informacje o nagrywanych osobach przetwarzane są na szerszą skalę, na przykład w sądzie. Czy wtedy trzeba rejestrować monitoring w GIODO? Jeśli dojdzie do wykorzystania video w formie dowodu, należy uwzględnić jego legalną archiwizację. Należy wówczas wypełnić wniosek o użycie zebranych danych osobowych. Przepisy prawne z tym związane warto jednak weryfikować na bieżąco, ponieważ kwestie formalne mogą ulegać zmianie. Co ważne, dopóki nie nagrasz, jak ktoś popełnia przestępstwo lub nie zostaniesz oskarżony o nielegalne monitorowanie cudzego terenu, nie musisz kontaktować się z GIODO i nigdzie rejestrować swojego monitoringu.
Monitorowanie zakładu pracy lub miejsca użyteczności publicznej
Właściciele firm i obiektów użyteczności publicznej powinni zachować większą ostrożność przy instalowaniu kamer. Rejestracja monitoringu w firmie może być ich obowiązkiem prawnym. Osoby nagrywane w pracy muszą wiedzieć, że są monitorowane. Należy oznaczyć miejsca, w których zamieszczono urządzenia do nagrywania i wydać stosowne oświadczenia. Ponadto nie w każdym miejscu można rejestrować obraz. Nie wolno instalować kamer w przestrzeniach, gdzie naruszałoby to czyjąś godność, na przykład w łazience lub przebieralni. W środowisku zawodowym ochrona danych osobowych polega także na ograniczeniu wykorzystania zebranych materiałów. Nie powinny służyć na przykład do stworzenia filmu promującego firmę lub oceny jakości pracy pracowników.
Czy i jak zarejestrować monitoring w GIODO jeżeli został zamontowany w szkole, zakładzie produkcyjnym, szpitalu lub magazynie? Na początku najlepiej wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za bezpieczeństwo pozyskiwanych informacji oraz zgodność ich przetwarzania z aktualnymi przepisami. Następnie trzeba zgłosić się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdzie można dokonać rejestracji i uzyskać odpowiedź na wszystkie pytania związane z monitorowaniem wybranego miejsca.
Sprawdź ofertę sklepu: Wideodomofony | Telewizja przemysłowa | Zestawy alarmów
Przechowywanie materiałów z monitoringu
Jak długo można przechowywać nagrane materiały? Przepisy GIODO wyznaczają limit 3 miesięcy. Po upłynięciu tego czasu powinno się skasować zebrane informacje. Wyjątkiem jest sytuacja, w której film traktuje się jako dowód w sprawie sądowej. Wtedy termin przedłuża się do momentu prawomocnego zakończenia postępowania. Nowoczesne kamery zawierają pojemne dyski do pracy ciągłej 24/7 (https://zabezpieczeniapoznan.pl/zestaw-6-kamer-hikvision-ipcam-b4-4mpx-nvr-poe-dysk-hdd-1tb-p-5017.html). Nadają się do zbierania długich nagrań i mają wiele funkcji pozwalających na szybką transmisję danych. Dzięki temu pozwalają skutecznie zadbać o bezpieczeństwo użytkowników terenu i znajdującego się na nim mienia. Trzeba jednak pamiętać, by przy wysyłce i przechowywaniu obrazów zachować ostrożność i kierować się regulaminem gwarantującym legalne monitorowanie, a przepisy prawne zostaną spełnione.
Rejestracja Inspektora Danych Osobowych
Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia o ochronie danych w art. 37 ust. 1 RODO, niektóre podmioty i administratorzy przetwarzający dane z monitoringu muszą wyznaczyć oraz zarejestrować inspektora nadzorującego ten proces. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy do przetwarzania informacji dochodzi regularnie i w szerokim zakresie. Jak przeprowadzić rejestrację krok po kroku? Można zrobić to przez Internet. Na oficjalnej stronie urzędu zamieszczono wnioski, które wypełnia się online i zatwierdza podpisem elektronicznym. Odrębne formularze przeznaczono dla osób, które chcą:
-
zarejestrować nowego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
-
zmienić dane kontaktowe do osoby zajmującej to stanowisko,
-
odwołać dotychczasowego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Do załatwienia sprawy urzędowej przez Internet możesz wykorzystać podpis osobisty zawarty w e-dowodzie i profil zaufany. Na stronie urzędu znajdziesz szczegółową instrukcję postępowania. W razie pytań warto skontaktować się także bezpośrednio z przedstawicielami organu, którzy wyjaśnią aktualnie obowiązujące przepisy GIODO. Kancelaryjny punkt zlokalizowany jest w Warszawie. Dla osób zainteresowanych kontaktem udostępniono także infolinię oraz skrzynkę pocztową. Regulacje prawne w niektórych przypadkach wymagają indywidualnej analizy.
Legalne monitorowanie domu i zakładu pracy
Chcesz legalnie używać kamer? Montuj je w celach zgodnych z przepisami GIODO, na przykład dla ochrony domu przed włamaniem. Nagrane materiały przechowuj nie dłużej niż 3 miesiące i przetwarzaj z zachowaniem dbałości o prywatność osób trzecich. W zabezpieczeniu wrażliwych danych osobowych pomogą Ci nowoczesne systemy monitoringu z ograniczeniami monitorowanego obszaru. Chcesz dowiedzieć się więcej? Śledź nasz blog (https://zabezpieczeniapoznan.pl/poradniki-nc-2.html). Regularnie umieszczamy tam ciekawostki i praktyczne wskazówki dotyczące urządzeń do rejestracji obrazu.