Specjaliści w doborze Zabezpieczeń Hikvision / Dahua od 2014 roku
Kontakt
0Koszyk
Możemy pomóc? Zadzwoń 507-237-287
Strona główna » Poradniki » Czy i jak zarejestrować monitoring w GIODO?

Czy i jak zarejestrować monitoring w GIODO?

Czy i jak zarejestrować monitoring w GIODO? Data dodania: 20-01-2023
alt Planujesz montaż kamer na swojej posesji? Dowiedz się, czy rejestrować monitoring w GIODO. Wyjaśniamy aktualnie obowiązujące w Polsce przepisy prawne. Sprawdź, jakie obowiązki wiążą się z monitorowaniem zakładu pracy, placówki publicznej lub domu. Warto wiedzieć, czym jest Urząd Ochrony Danych Osobowych i jak zarejestrować się w nadzorowanym przez niego systemie. Zanim zaczniesz korzystać z urządzeń do nagrywania obrazu, upewnij się, że robisz to legalnie.
 

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Do chronienia danych osobowych obywateli i wszystkich innych osób przebywających na terenie Polski powołano specjalny urząd. To właśnie do niego zgłasza się skargi związane z łamaniem przepisów RODO. W niektórych sytuacjach trzeba też zarejestrować monitoring w nadzorowanym przez państwo systemie. Celem takiego rozwiązania jest upewnienie się, że regulacje prawne są przestrzegane i nie dochodzi do nadużyć wynikających z nielegalnego przetwarzania zebranych materiałów. Monitorowanie posesji prywatnej lub zakładu pracy jest legalne, ale jeśli spełni się kilka warunków. Warto wiedzieć, jak zarejestrować monitoring w GIODO i kiedy należy to zrobić. Najlepiej rozpocząć od zapoznania się z działalnością Urzędu Ochrony Danych Osobowych i aktualnymi przepisami prawnymi dla indywidualnych użytkowników systemów do monitorowania i firm montujących kamery w swoim zakładzie pracy.

Przepisy GIODO — monitoring prywatny

W ostatnim czasie zmieniło się nieco nazewnictwo organu odpowiedzialnego za ochronę danych osobowych. Obecnie Generalny Inspektor jest Prezesem. Przepisy GIODO pozostały jednak takie same. Sam fakt montażu monitoringu do użytku prywatnego nie wymaga zgłoszenia. Każdy może zainstalować kamery na swojej działce, w mieszkaniu lub domu. Należy jedynie upewnić się, że urządzenia nie nagrywają terenu należącego do sąsiadów i nie naruszają ich godności oraz prywatności. Nowoczesne zestawy do monitorowania posesji (https://zabezpieczeniapoznan.pl/zestawy-do-monitoringu-c-313_194.html) mają praktyczne funkcje, takie jak maskowanie wskazanych przez użytkownika obszarów, co ułatwia przestrzeganie przepisów prawnych. Właściciel kamer musi też sprecyzować cel ich instalacji. Akceptowalnym uzasadnieniem jest chęć ochrony przed włamaniami, wandalizmem lub wprowadzenie rozwiązań Smart Dom, które ułatwiają codzienne życie.

Nieco inaczej wygląda sytuacja gdy faktycznie dojdzie do popełnienia przestępstwa, a materiały dowodowe zostaną nagrane na kamerze. Wówczas informacje o nagrywanych osobach przetwarzane są na szerszą skalę, na przykład w sądzie. Czy wtedy trzeba rejestrować monitoring w GIODO? Jeśli dojdzie do wykorzystania video w formie dowodu, należy uwzględnić jego legalną archiwizację. Należy wówczas wypełnić wniosek o użycie zebranych danych osobowych. Przepisy prawne z tym związane warto jednak weryfikować na bieżąco, ponieważ kwestie formalne mogą ulegać zmianie. Co ważne, dopóki nie nagrasz, jak ktoś popełnia przestępstwo lub nie zostaniesz oskarżony o nielegalne monitorowanie cudzego terenu, nie musisz kontaktować się z GIODO i nigdzie rejestrować swojego monitoringu.

Monitorowanie zakładu pracy lub miejsca użyteczności publicznej

Właściciele firm i obiektów użyteczności publicznej powinni zachować większą ostrożność przy instalowaniu kamer. Rejestracja monitoringu w firmie może być ich obowiązkiem prawnym. Osoby nagrywane w pracy muszą wiedzieć, że są monitorowane. Należy oznaczyć miejsca, w których zamieszczono urządzenia do nagrywania i wydać stosowne oświadczenia. Ponadto nie w każdym miejscu można rejestrować obraz. Nie wolno instalować kamer w przestrzeniach, gdzie naruszałoby to czyjąś godność, na przykład w łazience lub przebieralni. W środowisku zawodowym ochrona danych osobowych polega także na ograniczeniu wykorzystania zebranych materiałów. Nie powinny służyć na przykład do stworzenia filmu promującego firmę lub oceny jakości pracy pracowników.

Czy i jak zarejestrować monitoring w GIODO jeżeli został zamontowany w szkole, zakładzie produkcyjnym, szpitalu lub magazynie? Na początku najlepiej wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za bezpieczeństwo pozyskiwanych informacji oraz zgodność ich przetwarzania z aktualnymi przepisami. Następnie trzeba zgłosić się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdzie można dokonać rejestracji i uzyskać odpowiedź na wszystkie pytania związane z monitorowaniem wybranego miejsca.

Sprawdź ofertę sklepu: Wideodomofony | Telewizja przemysłowa | Zestawy alarmów

Przechowywanie materiałów z monitoringu

Jak długo można przechowywać nagrane materiały? Przepisy GIODO wyznaczają limit 3 miesięcy. Po upłynięciu tego czasu powinno się skasować zebrane informacje. Wyjątkiem jest sytuacja, w której film traktuje się jako dowód w sprawie sądowej. Wtedy termin przedłuża się do momentu prawomocnego zakończenia postępowania. Nowoczesne kamery zawierają pojemne dyski do pracy ciągłej 24/7 (https://zabezpieczeniapoznan.pl/zestaw-6-kamer-hikvision-ipcam-b4-4mpx-nvr-poe-dysk-hdd-1tb-p-5017.html). Nadają się do zbierania długich nagrań i mają wiele funkcji pozwalających na szybką transmisję danych. Dzięki temu pozwalają skutecznie zadbać o bezpieczeństwo użytkowników terenu i znajdującego się na nim mienia. Trzeba jednak pamiętać, by przy wysyłce i przechowywaniu obrazów zachować ostrożność i kierować się regulaminem gwarantującym legalne monitorowanie, a przepisy prawne zostaną spełnione.

Rejestracja Inspektora Danych Osobowych

Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia o ochronie danych w art. 37 ust. 1 RODO, niektóre podmioty i administratorzy przetwarzający dane z monitoringu muszą wyznaczyć oraz zarejestrować inspektora nadzorującego ten proces. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy do przetwarzania informacji dochodzi regularnie i w szerokim zakresie. Jak przeprowadzić rejestrację krok po kroku? Można zrobić to przez Internet. Na oficjalnej stronie urzędu zamieszczono wnioski, które wypełnia się online i zatwierdza podpisem elektronicznym. Odrębne formularze przeznaczono dla osób, które chcą:

  • zarejestrować nowego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,

  • zmienić dane kontaktowe do osoby zajmującej to stanowisko,

  • odwołać dotychczasowego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Do załatwienia sprawy urzędowej przez Internet możesz wykorzystać podpis osobisty zawarty w e-dowodzie i profil zaufany. Na stronie urzędu znajdziesz szczegółową instrukcję postępowania. W razie pytań warto skontaktować się także bezpośrednio z przedstawicielami organu, którzy wyjaśnią aktualnie obowiązujące przepisy GIODO. Kancelaryjny punkt zlokalizowany jest w Warszawie. Dla osób zainteresowanych kontaktem udostępniono także infolinię oraz skrzynkę pocztową. Regulacje prawne w niektórych przypadkach wymagają indywidualnej analizy.

Legalne monitorowanie domu i zakładu pracy

Chcesz legalnie używać kamer? Montuj je w celach zgodnych z przepisami GIODO, na przykład dla ochrony domu przed włamaniem. Nagrane materiały przechowuj nie dłużej niż 3 miesiące i przetwarzaj z zachowaniem dbałości o prywatność osób trzecich. W zabezpieczeniu wrażliwych danych osobowych pomogą Ci nowoczesne systemy monitoringu z ograniczeniami monitorowanego obszaru. Chcesz dowiedzieć się więcej? Śledź nasz blog (https://zabezpieczeniapoznan.pl/poradniki-nc-2.html). Regularnie umieszczamy tam ciekawostki i praktyczne wskazówki dotyczące urządzeń do rejestracji obrazu.


Przejdź do strony głównej
Masz pytanie ? Problem ? Chcesz zamówić telefonicznie ?
regulamin sklepu internetowego
Zweryfikowany sprzedawca
Copyright 2024 © Zabezpieczenia Poznań Wszelkie prawa zastrzeżone.
Sklep internetowy shopGold
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies m.in w celach: świadczenia usług, personalizacji reklamy, statystyk. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
USTAWIENIA
ZAAKCEPTUJ TYLKO NIEZBĘDNE
ZGADZAM SIĘ